Członek Komitetu Sterującego EASME (EU)
Janusz Kahl, CEO w South Poland Cleantech Cluster (SPCleantech, www.spcleantech.com ) został wybrany przez Komisję Europejską na członka Komitetu Sterującego projektu „Skills for smart industrial specialization and digital transformation” („Umiejętności na rzecz inteligentnej specjalizacji przemysłowej i transformacji cyfrowej”) dla Executive Agency for Small and Me-dium-sized Enterprises, EASME (Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw) działających w ramach uprawnień przekazanych przez Komisję Europejską, EASME / DG GROW, który został przyznany PriceWaterhouseCoopers (PwC) w Luksemburgu.
EASME jest największą Agencją unijną zarządzającą m.in. środkami unijnymi z programów HORIZON 2020, COSME, ERASMUS+. W ramach projektu zostanie stworzony system wsparcia krajów członkowskich, regionów, miast, organizacji, klastrów i firm w nowej perspektywie finan- sowej od 2021-2027. Celem programu jest wzmocnienie konkurencyjności UE w stosunku do USA, Japonii, Korei Południowej, Izraela i innych.
Ostatecznym celem prac jest pomoc miastom, regionom i państwom członkowskim w projektowaniu i wdrażaniu ambitnych polityk umiejętności w zakresie inteligentnej specjalizacji przemysłowej i strategii transformacji cyfrowej.
Komitet sterujący składa się z 5 niezależnych ekspertów o ugruntowanej renomie ze środowiska akademickiego, przemysłu, stowarzyszeń itp. z różnych krajów członkowskich UE.
Członkowie komitetu sterującego:
John Higgins, Director General of DIGITALEUROPE (http://www.digitaleurope.org/Welcome )
Elif Köksal-Oudot, Economist at OECD Directorate for Science, Technology and Innovation ( http://www.oecd.org/sti/)
Bruno Lanvin, Executive Director of INSEAD’s Global Indices (https://www.insead.edu/global-indices )
Janusz Kahl, South Poland Cleantech Cluster (http://spcleantech.com)
Leif Edvinsson, Universal Networking Intellectual Capital (http://www.checkdirector.co.uk/director/leif-edvinsson/ )
Członkowie komitetu sterującego mają:
- monitorować prace oraz wykonywać przeglądy raportów opracowanych przez PwC
- spotykać się w Brukseli z EASME i Komisją Europejską, aby dokonać przeglądu postępów i omówić przygotowanie sprawozdań okresowych, które powinny zostać zatwierdzone przez Komitet Sterujący
- uczestniczyć w telekonferencjach
- udzielać doradztwa i wskazówek w trakcie pracy
Główne oczekiwane wyniki są następujące:
- Lepsze zrozumienie, w jaki sposób można zaprojektować i skutecznie wdrożyć strategie, polityki i inicjatywy w zakresie zaawansowanych technologii i umiejętności w kształcie litery T na wszystkich poziomach (miasta, regiony, państwa członkowskie i poziomy UE);
- Opracowanie wspólnej wizji i poprawę warunków ramowych;
- Pomoc dla miast, regionów i państw członkowskich w projektowaniu i wdrażaniu ambitnych polityk w zakresie umiejętności dla inteligentnej specjalizacji przemysłowej i transformacji cyfrowej;
- Promowanie dyscypliny STEM i wysokich umiejętności w zakresie umiejętności w kształcie litery T;
- Ułatwienie identyfikacji, promocji i wdrażania najlepszych praktyk;
- Dostarczenie konkretnych rozwiązań, w tym stworzenie zestawu narzędzi.
Niniejsza umowa o świadczenie usług powinna przyczynić się do opracowania wspólnej wizji i wspierania działań na rzecz umiejętności w zakresie inteligentnej specjalizacji przemysłowej i transformacji cyfrowej w celu zwiększenia potencjału przemysłu, partnerów społecznych, organizacji edukacyjnych i szkoleniowych oraz decydentów na wszystkich szczeblach w celu kształtowania transformacji siły roboczej z powodzeniem w Europie.
PwC będzie również odpowiedzialne za stworzenie nieformalnej grupy co najmniej 100 najbardziej odpowiednich kluczowych interesariuszy:
Grupa powinna obejmować co najmniej 10 państw członkowskich UE o dobrej reprezen-tatywności i równowadze geograficznej. Grupa będzie regularnie konsultowana, a eksperci z tej grupy zostaną zaproszeni na warsztaty ekspertów na zasadzie ad-hoc (przy co najmniej 60% nowych ekspertów w każdym warsztacie). Skład grupy zostanie uzgodniony z EASME i Komisją europejską nie później niż 2 miesiące po rozpoczęciu umowy.
Grupa kluczowych zainteresowanych stron powinna składać się przedstawicieli (lista jest orientacyjna, a nie wyczerpująca):
- Władze publiczne na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym
- Publiczne lub prywatne organizacje odpowiedzialne za inteligentną specjalizację przemy- słową lub inicjatywy dotyczące transformacji cyfrowej na wszystkich poziomach
- Klastry przemysłowe
- Partnerstwa publiczno-prywatne
- Przemysł, związki i środowiska akademickie (uniwersytety, szkoły biznesu i instytucje szko- leniowe);
- Specjaliści ds. Rekrutacji i zasobów ludzkich;
- Publiczne lub prywatne instytucje edukacyjne lub szkoleniowe;
- Organizacje lub sieci reprezentujące przemysł, małe i średnie przedsiębiorstwa, organizacje sektorowe, instytucje szkolnictwa wyższego i instytucje szkoleniowe;
- Izby handlowe, przemysłu, pracy itd .;
- Szkolenia publiczne i władze szkolnictwa wyższego;
- Agencje rozwoju gospodarczego, organy statystyczne i instytuty badawcze itp .;
- Organizacje zapewniające doradztwo zawodowe, doradztwo zawodowe, usługi informacyjne i służby zatrudnienia itp.
Prace powinny zmobilizować dużą liczbę zainteresowanych stron i państw członkowskich, które przyczyniłyby się do sukcesu strategii UE w zakresie umiejętności zaawansowanych technolo- gicznie oraz do wysiłków na rzecz ułatwienia upowszechnienia cyfrowych i kluczowych techno- logii wspomaganych przez europejskie przedsiębiorstwa, w szczególności MŚP i przedsiębior- stwa rozpoczynające działalność. Wyniki powinny informować decydentów politycznych oraz liderów biznesu i społeczeństwa o bardziej skutecznych politykach, partnerstwach i inicjatywach dotyczących umiejętności w zakresie inteligentnej specjalizacji przemysłowej i strategiach tran- sformacji cyfrowej, a także w celu zwiększenia ilości talentów zaawansowanych technolo- gicznie, zatrudnienia i konkurencyjności gospodarki Unii Europejskiej.