26.03.2019 odbyło się kolejne spotkanie platformy VR, AR i MR działającej w ramach SPCleantech. Tym razem naszym gościem specjalnym była prezes Park Alvernia Planet, Magdalena Sroka wcześniej wiceprezydent Krakowa odpowiedzialna za turystykę oraz dyrektor Polskiego Instytutu Filmowego. Podczas spotkania Magdalena zadeklarowała członkostwo w SPCleantech i bliską współpracę z członkami klastra, którzy już dzisiaj pracują dla klientów z całego świata i będą na pewno w stanie wyprodukować content VR, AR i MR wysokiej jakości dla planowanego parku rozrywki pod Krakowem. W planach jest stworzenie 13 gwiezdnych parków, a Alvernia Planet jest pierwszym etapem tego projektu. Dwanaście dodatkowych lokalizacji zostanie starannie wytypowanych na całym świecie i będą funkcjonować na zasadach franczyzy.
Niewątpliwie wielkim atutem planowanego Alvernia Planet Park jest jego unikalne w skali naszego kraju położenie. Park usytuowany jest w połowie drogi, przy autostradzie A4 między Krakowem a Katowicami z 2 lotniskami w promieniu 80 km i potencjałem 8 mln mieszkańców w promieniu 100 km od parku. To świetne położenie nie tylko ze względu na duży ruch turystyczny zwłaszcza na krakowskim lotnisku Balice oraz w samym Krakowie. Na terenie Polski południowej znajduje się wiele wyspecjalizowanych podmiotów, firm i spółek tworzących rozwiązania i content VR, AR i MR.
Park Alvernia Planet ma być źródłem intensywnych, wielozmysłowych, immersyjnych przeżyć. Odwiedzający będą eksplorować gwiezdne miasteczko misji kosmicznej i obce wszechświaty.
Alvernia Planet to nazwa projektu, którego celem jest przekształcenie futurystycznego kompleksu położonego w miejscowości Nieporaz w gminie Alwernia w wielki, unikatowy park rozrywki i edukacji. Ma on być oparty na najnowocześniejszych rozwiązaniach, głównie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, jak również wykorzystywać hologramy, optical art, iluzję świetlną i inne innowacyjne narzędzia audiowizualne. Będzie to miejsce, które skupi wokół siebie ludzi i firmy związane z technologiami jutra.
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (VR /AR) to już nie science fiction, lecz technologie, które dynamicznie się rozwijają i wkrótce będą częścią codziennego życia, a korzystanie z nich stanie się tak oczywiste jak dzisiaj korzystanie z internetu. Eksperci nie mają wątpliwości, że rynek AR i VR ma przed sobą świetlaną przyszłość, a analitycy firmy Gartner mówią wprost, że to kluczowe technologie najbliższych lat i wymieniają je obok sztucznej inteligencji i internetu rzeczy. Obie technologie mają potencjał, aby poprawić jakość życia, pracy i zabawy, zacierając granice między wirtualnymi i fizycznymi światami.
Wartość rynku wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości rośnie w imponującym tempie. Według prognoz Goldman Sachs za osiem lat, tj. w 2025 r., wartość rynku VR zwiększy się do 35 mld dolarów (ponad 2 mld dol. w 2017 r.). Za niemal jedną trzecią tego rynku będą odpowiadać gry komputerowe, a na kolejnym miejscu znajdzie się m.in. segment wydarzeń na żywo (eventy, targi, imprezy masowe). Dynamicznie rośnie też rynek AR, czyli rzeczywistości rozszerzonej.
Perspektywy drzemiące w technologiach wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości dostrzegają międzynarodowi giganci, tacy jak Apple (wprowadził rozszerzoną rzeczywistość w systemie iOS11, przejął Prime Sense za 360 mln dolarów – twórcę sensorów 3D), Faceboook (zainwestował 2 mld dolarów w zakup Oculusa, producenta gogli VR) czy Google (kupił Magic Leap za 542 mln dolarów – producenta urządzeń AR). W projekty tego typu zaangażowali się też inni potentaci, m.in. Sony, Samsung, Microsoft, Amazon.
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to technologie, które znajdują zastosowanie nie tylko w branży rozrywkowej i usługowej, ale też w nauce, medycynie, nieruchomościach, logistyce, marketingu czy turystyce.
Bez wątpienia najważniejszym źródłem inspiracji dla tego pomysłu jest samo miejsce – niezwykła, zachwycająca, unikatowa architektura dawnego Alvernia Studios była stworzona przez geniusza idealistę, zachwyca swoją oryginalnością, spójnością, detalami i rozmachem. Tożsamość tego miejsca jest niezwykle silna i od zawsze wzbudza ono wielkie zainteresowanie wszystkich, którzy mieli jakikolwiek kontakt z tym obiektem. Stąd pomysł na jego udostępnienie, w poszanowaniu jego historii i wizji, która powołała go do życia. Projekt realizowany jest przez spółkę akcyjną Gremi Media, czołowej grupy medialnej w Polsce Grzegorza Hajdarowicza.