South Poland Cleantech Cluster

Janusz Kahl, CEO w South Poland Cleantech Cluster został wybrany przez Komisję Europejską na członka Komitetu Sterującego projektu

„Skills for smart industrial specialization and digital transformation (SIS&DT)” („Umiejętności na rzecz inteligentnej specjalizacji przemysłowej i transformacji cyfrowej”)

dla Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises (EASME - Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw) działającej w ramach uprawnień przekazanych przez Komisję Europejską, EASME / DG GROW, który został przyznany PriceWaterhouseCoopers (PwC) w Luksemburgu.

EASME jest największą Agencją unijną zarządzającą m.in. środkami unijnymi z programów HORIZON 2020, COSME, LIFE, ERASMUS+.

Głównym celem zadania jest wypracowanie

EU Common Vision 2030 on High-tech skills for SIS&DT

Członkowie komitetu są odpowiedzialni za:

        • monitorowanie prac oraz przeglądy raportów opracowanych przez PwC
            • spotykania w Brukseli z EASME i Komisją Europejską w celu dokonania przeglądu postępu prac i omówienie sprawozdań okresowych, które powinny zostać zatwierdzone przez Komitet Sterujący
            • uczestniczenie w telekonferencjach
            • doradztwo i wskazówki w trakcie prac

Zobacz więcej: Komitet SterującyEU 2030 Common Vision i 5. warsztaty eksperckie , 6. warsztaty eksperckie i Konferencja

SPCleantech zorganizował 30.05.2019 jako Pre-Acceleration Point w ramach projektu „Małopolska – Tu technologia staje się biznesem” warsztaty dla Start-upów „Modele biznesowe – strategie start-up”.

Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Coachem w warsztatach jest Janusz Kahl, CEO w SPCleantech a mentorem Konrad Szczypczyk – psycholog biznesu (Uniwersytet Jagielloński).

Pierwsze warsztaty „Modele biznesowe – strategie start-up”. Celem warsztatów było przekazanie doświadczeń polskich mentorów start-upom i MŚP. Podczas warsztatów młodzi start-upowcy i innowatorzy dowiedzieli się co jest potrzebne do stworzenia nowej innowacyjnej firmy. Zwłaszcza we wczesnym etapie działalności ważne jest zapoznanie się, świadomość co oznacza bycie przedsiębiorcą oraz skorzystanie z doświadczenia i porad doświadczonego mentora na temat niektórych przeszkód, którym będą musieli stawić czoła w przyszłości.

Mentorzy skupili się na pomocy uczestnikom w dokładnym zidentyfikowaniu, na czym polega problem i opracowaniu jego rozwiązania. Jest to jeden z najważniejszych etapów w odniesieniu do wszystkich pierwszorazowych przedsiębiorców. Podczas warsztatów mentor nie tylko przekazali potencjalnym przedsiębiorcom różnego rodzaju techniczne umiejętności, ale także wzmocnili ich przedsiębiorczy sposób myślenia. Kontakt z doświadczonymi mentorami pomaga uczestnikom w tworzeniu nowych firm, które staną się częścią ekosystemu i wspomogą lokalną gospodarkę. Każdy zna różnice w lokalnym ekosystemie, gdyż społeczność start-upowa jest częścią tego systemu i współpracuje z nim.  

Podczas warsztatów został również poruszony temat „Dlaczego start-upy umierają/ upadają?”. Niektóre start-upy odnoszą sukces, ale wiele z nich kończy się niepowodzeniem i właśnie z tych niepowodzeń możemy się wiele nauczyć. Jakie są główne powody, dla których start-upy kończą się niepowodzeniem? Podczas tego warsztatu pokazaliśmy 10 najczęstszych powodów, dla których wielkie pomysły start-upowców kończą się porażką:

1.Niezrozumienie grupy klientów docelowych
2. Niezrozumienia podświadomych potrzeb klientów
3. Nadmierne zawężenie kanałów sprzedaży
4. Pasywne i reaktywne modele sprzedaży
5. Model kosztów oparty na modelu kosztów stałych
6. Pokochanie swojego produktu czystą, emocjonalną i bezkrytyczną miłością
7. Niedopasowanie zespołu zarządzania do potrzeb start-upu
8. Założenie konkurencyjnego status quo: niedocenienie PRZYSZŁEJ konkurencji
9. Przecenienie przewagi konkurencyjnej w oparciu o technologię i sam produkt
10. Non-agile filozofia rozwoju produktu