SPCleantech to sieć współpracujących ze sobą podmiotów związanych z branżą cleantech które łączą swoje zasoby, wiedzę i umiejętności w celu osiągnięcia wspólnych celów.
Głównym celem SPCleantech jest stworzenie  dynamicznego ekosystemu, który zachęca do wymiany wiedzy, promuje innowacje oraz napędza wzrost gospodarczy i konkurencyjność swoich członków.
Oto niektóre z głównych korzyści płynących z członkostwa w innowacyjnym klastrze SPCleantech:

  • Współpraca i networking
  • Dostęp do zasobów 
  • Wymiana wiedzy i szkoleń
  • Innowacje i badania 
  • Wspólne promocje i marketing 
  • Wsparcie instytucjonalne 
  • Rozwiązanie wspólnych problemów

Razem możemy więcej - dołącz do nas

SPCleantech wspiera działania podejmowane w celu ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne i zapewnienie bardziej zrównoważonego i ekologicznego podejścia do działalności gospodarczej oraz dotyczące wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w celu optymalizacji procesów biznesowych, zwiększenia efektywności i poprawy konkurencyjności.

Więcej informacji na temat korzyści z członkostwa

Dnia 07.09.2021 odbyło się inauguracyjne spotkanie SIG pod roboczą nazwą „SIG Technologia dla środowiska”. Celem SIG Technologia dla środowiska jest budowanie świadomości oraz propagowanie idei wykorzystywania nowych, zielonych technologii w celu redukcji cyfrowego śladu węglowego, stanowiącego od 2% do 4% globalnie emitowanego śladu węglowego przez firmy z branży ITC oraz centra danych.

Liderem grupy jest Kamil Pawlik z IT for Carbon Footprint Foundation.

Członkami SIG Technologia dla środowiska w chwili obecnej są:

  • IT for Carbon Footprint Foundation
  • Habitat 
  • NordicHouse
  • Kraków Miastem Startupów
  • Onteon
  • SPCleantech

Rozwój technologii w XXI wieku nieporównywalnie przyspieszył w zestawieniu z poprzednimi latami. Taki obrót sytuacji rodzi wiele dobrodziejstw oraz korzyści jakie niosą za sobą nowoczesne rozwiązania. Patrząc z drugiej strony pojawia się jednak wiele zagrożeń. Zmiany w ekosystemie odbywają się na naszych oczach. Czy nowoczesne technologie mogą mieć zbawienny wpływ na naszą planetę oraz środowisko, w którym żyjemy? 

W ramach powstałego SIG Technologia dla środowiska grupa rozpoczęła prace związane z zadaniem:

Badanie świadomości dot. Digital Carbon Footprint w startupach z sektora ICT

Założenia projektu: 

Celem projektu jest przeprowadzenie badania świadomości w zakresie cyfrowego śladu węglowego w formie wywiadów pogłębionych z przedstawicielami krakowskich spółek (startupów) z sektora ICT. Wynikiem przeprowadzonych badań oraz publikacji rezultatów ma być pogłębienie świadomości w zakresie redukcji cyfrowego śladu węglowego oraz możliwości jakie ona oferuje w zakresie ekspansji zagranicznej oraz możliwości pozyskiwania finansowania ze środków publicznych, jak również funduszy VC ukierunkowanych na Cleantech.

Zakres projektu:

W ramach projektu przeprowadzone zostanie badanie pilotażowe w formie wywiadów pogłębionych z przedstawicielami 10-ciu krakowskich startupów z sektora IT. Na tej podstawie wyniki opublikowane zostaną w formie artykułu/pliku .pdf.

Pożądane efekty:

  • Budowanie świadomości ekologicznej wśród krakowskich startupów
  • Zwrócenie uwagi na aspekt redukcji cyfrowego śladu węglowego poprzez korzystanie z/tworzenie rozwiązań technologicznych sprzyjających takiemu działaniu
  • Zwrócenie uwagi na aspekt PRowo/marketingowy płynący z komunikacji opartej na działaniach pro-środowiskowych
  • Zwrócenie uwagi na możliwości pozyskiwania finansowania płynące z działalności pro-środowiskowej
  • Promocja krakowskich startupów oraz organizatorów badania na arenie ogólnopolskiej

Konieczne zasoby:

  • Baza partnerów:
    • strategicznych
    • merytorycznych
    • medialnych
    • finansowych
    • korporacyjnych
  • Oferta współpracy/partnerstwa
  • Baza krakowskich startupów z sektora IT
  • Zestaw pytań skierowanych do startupów
  • Wkład merytoryczny w postaci reprezentanta uczelni wyższej zajmującego się tematyką śladu węglowego.
  • Baza kontaktów do przedstawicieli/założycieli startupów
  • Szablony komunikacji z przedstawicielami/założycielami startupów oraz partnerami

Etapy projektu:

  1. Organizacja finansowania
    1. Baza potencjalnych sponsorów
    2. Zidentyfikowanie potrzeb oraz przygotowanie precyzyjnego Value Proposition
    3. Organizacja spotkań/rozmów
    4. Przedstawienie idei
    5. Ustalenie warunków współpracy
    6. Zawiązanie partnerstwa
  1. Przygotowanie merytoryczne
  • Baza krakowskich startupów
  1. Baza partnerów strategicznych
    • Akceleratory startupów
    • Fundusze VC inwestujące w CleanTech
    • Inkubatory startupowe
    • Clustry i organizacje integrujące środowisko
  2. Baza partnerów merytorycznych
    • Osób, instytucji, NGO, firm aktywnie zaangażowanych w działalność na rzecz ograniczenia Digital Carbon Footprint
    • Osób, instytucji, NGO, firm promujących ideę redukcji Digital Carbon Footprint oraz CleanTech
    • Pracowników uczelni wyższych zaangażowanych w działalność akademicką związaną z promocją tematyki redukcji emisji Digital Carbon Footprint
  3. Baza pytań koniecznych do przeprowadzenia rozmów
  4. Osoba przeprowadzająca rozmowy z przedstawicielami startupów
  1. Nawiązanie relacji
  • Baza kontaktów do founderów/reprezentantów (LinkedIn/Facebook/Telefon/Mail)
  1. Przygotowanie template’ów komunikacyjnych
  2. Przygtotowanie Value Proposition
  3. Podjęcie kontaktu
  4. Przedstawienie procesu
  5. Umówienie rozmów
  1. Wywiad
  • Przeprowadzenie rozmowy
  1. Podsumowanie
  • Analiza uzyskanych wyników
  1. Wyciągnięcie sentencji
  2. Zamknięcie w przystępnym opakowaniu
  1. Dystrybucja
  • Format
  1. Treść
  2. Odbiorcy
  3. Kanały marketingowe
  1. Działania promocyjne
  • Baza partnerów medialnych
  1. Wystosowanie zaproszenia do współuczestnictwa
  2. Przygotowanie Press Kitu
  3. Press Release

Założenia

Partnerzy strategiczni:

  • Kraków Miastem Startupów
  • omgkrk
  • IT For Carbon Footprint Foundation/IT For Carbon Emissions 
  • South Poland CleanTech Cluster
  • Krakowski Park Technologiczny (?)
  • Klaster LifeScience (?)

Partnerzy merytoryczni:

  • Carbon Footprint Foundation
  • Politechnika Krakowska
  • Akademia Górniczo-Hutnicza

Partnerzy medialni/marketingowi:

  • Project People
  • Sterling Angels (jako łącznik (?))

Partnerzy finansowi (sponsorzy):

  • UBS Polska (?)
  • Sterling Angels (?)
  • omgkrk (?)
  • VC (?)
  • korporacje z sektora IT (?)