Dnia 07.09.2021 odbyło się inauguracyjne spotkanie SIG pod roboczą nazwą „SIG Technologia dla środowiska”. Celem SIG Technologia dla środowiska jest budowanie świadomości oraz propagowanie idei wykorzystywania nowych, zielonych technologii w celu redukcji cyfrowego śladu węglowego, stanowiącego od 2% do 4% globalnie emitowanego śladu węglowego przez firmy z branży ITC oraz centra danych.
Liderem grupy jest Kamil Pawlik z IT for Carbon Footprint Foundation.
Członkami SIG Technologia dla środowiska w chwili obecnej są:
- IT for Carbon Footprint Foundation
- Habitat
- NordicHouse
- Kraków Miastem Startupów
- Onteon
- SPCleantech
Rozwój technologii w XXI wieku nieporównywalnie przyspieszył w zestawieniu z poprzednimi latami. Taki obrót sytuacji rodzi wiele dobrodziejstw oraz korzyści jakie niosą za sobą nowoczesne rozwiązania. Patrząc z drugiej strony pojawia się jednak wiele zagrożeń. Zmiany w ekosystemie odbywają się na naszych oczach. Czy nowoczesne technologie mogą mieć zbawienny wpływ na naszą planetę oraz środowisko, w którym żyjemy?
W ramach powstałego SIG Technologia dla środowiska grupa rozpoczęła prace związane z zadaniem:
„Badanie świadomości dot. Digital Carbon Footprint w startupach z sektora ICT”
Założenia projektu:
Celem projektu jest przeprowadzenie badania świadomości w zakresie cyfrowego śladu węglowego w formie wywiadów pogłębionych z przedstawicielami krakowskich spółek (startupów) z sektora ICT. Wynikiem przeprowadzonych badań oraz publikacji rezultatów ma być pogłębienie świadomości w zakresie redukcji cyfrowego śladu węglowego oraz możliwości jakie ona oferuje w zakresie ekspansji zagranicznej oraz możliwości pozyskiwania finansowania ze środków publicznych, jak również funduszy VC ukierunkowanych na Cleantech.
Zakres projektu:
W ramach projektu przeprowadzone zostanie badanie pilotażowe w formie wywiadów pogłębionych z przedstawicielami 10-ciu krakowskich startupów z sektora IT. Na tej podstawie wyniki opublikowane zostaną w formie artykułu/pliku .pdf.
Pożądane efekty:
- Budowanie świadomości ekologicznej wśród krakowskich startupów
- Zwrócenie uwagi na aspekt redukcji cyfrowego śladu węglowego poprzez korzystanie z/tworzenie rozwiązań technologicznych sprzyjających takiemu działaniu
- Zwrócenie uwagi na aspekt PRowo/marketingowy płynący z komunikacji opartej na działaniach pro-środowiskowych
- Zwrócenie uwagi na możliwości pozyskiwania finansowania płynące z działalności pro-środowiskowej
- Promocja krakowskich startupów oraz organizatorów badania na arenie ogólnopolskiej
Konieczne zasoby:
- Baza partnerów:
-
- strategicznych
- merytorycznych
- medialnych
- finansowych
- korporacyjnych
- Oferta współpracy/partnerstwa
- Baza krakowskich startupów z sektora IT
- Zestaw pytań skierowanych do startupów
- Wkład merytoryczny w postaci reprezentanta uczelni wyższej zajmującego się tematyką śladu węglowego.
- Baza kontaktów do przedstawicieli/założycieli startupów
- Szablony komunikacji z przedstawicielami/założycielami startupów oraz partnerami
Etapy projektu:
- Organizacja finansowania
-
- Baza potencjalnych sponsorów
- Zidentyfikowanie potrzeb oraz przygotowanie precyzyjnego Value Proposition
- Organizacja spotkań/rozmów
- Przedstawienie idei
- Ustalenie warunków współpracy
- Zawiązanie partnerstwa
- Przygotowanie merytoryczne
- Baza krakowskich startupów
- Baza partnerów strategicznych
- Akceleratory startupów
- Fundusze VC inwestujące w CleanTech
- Inkubatory startupowe
- Clustry i organizacje integrujące środowisko
- Baza partnerów merytorycznych
- Osób, instytucji, NGO, firm aktywnie zaangażowanych w działalność na rzecz ograniczenia Digital Carbon Footprint
- Osób, instytucji, NGO, firm promujących ideę redukcji Digital Carbon Footprint oraz CleanTech
- Pracowników uczelni wyższych zaangażowanych w działalność akademicką związaną z promocją tematyki redukcji emisji Digital Carbon Footprint
- Baza pytań koniecznych do przeprowadzenia rozmów
- Osoba przeprowadzająca rozmowy z przedstawicielami startupów
- Nawiązanie relacji
- Baza kontaktów do founderów/reprezentantów (LinkedIn/Facebook/Telefon/Mail)
- Przygotowanie template’ów komunikacyjnych
- Przygtotowanie Value Proposition
- Podjęcie kontaktu
- Przedstawienie procesu
- Umówienie rozmów
- Wywiad
- Przeprowadzenie rozmowy
- Podsumowanie
- Analiza uzyskanych wyników
- Wyciągnięcie sentencji
- Zamknięcie w przystępnym opakowaniu
- Dystrybucja
- Format
- Treść
- Odbiorcy
- Kanały marketingowe
- Działania promocyjne
- Baza partnerów medialnych
- Wystosowanie zaproszenia do współuczestnictwa
- Przygotowanie Press Kitu
- Press Release
Założenia
Partnerzy strategiczni:
- Kraków Miastem Startupów
- omgkrk
- IT For Carbon Footprint Foundation/IT For Carbon Emissions
- South Poland CleanTech Cluster
- Krakowski Park Technologiczny (?)
- Klaster LifeScience (?)
Partnerzy merytoryczni:
- Carbon Footprint Foundation
- Politechnika Krakowska
- Akademia Górniczo-Hutnicza
Partnerzy medialni/marketingowi:
- Project People
- Sterling Angels (jako łącznik (?))
Partnerzy finansowi (sponsorzy):
- UBS Polska (?)
- Sterling Angels (?)
- omgkrk (?)
- VC (?)
- korporacje z sektora IT (?)