South Poland Cleantech Cluster

zaprosił Członków i Partnerów klastra na:

"SPCleantech-Business Mixer”

Data: środa, 18.10.2016, godz. 16.00
Miejsce: NordicHouse, ul. św. Anny 5 w Krakowie

Podczas spotkania biznesowego można było:

  • dowiedzieć się o najnowszych inicjatywach i planach SPCleantech
  • przedstawić swoją firmę, organizację czy instytucję (informacje o produktach lub usługach)
  • rozpocząć networking z korzyścią dla siebie i swoich partnerów
  • nawiązać nowe kontakty, a może także zapoczątkować nowy biznes 

Podczas spotkania wymieniono wizytówki, materiały promocyjne, broszury itp.

Tytuł publikacji: Wdrażanie standardów zarządzania klastrem. Poradnik dla koordynatorów.
Wydanie I Warszawa 2017
Autorzy: Bogdan Kępka, Danuta Kacperek Koordynacja (PARP): Kinga Gruszecka
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ul. Pańska 81/83, 00-834 Warszawa
tel.: +48 22 432 80 80, faks: +48 22 432 86 20, biuro@parp.gov.pl, www.parp.gov.pl
Publikacja dostępna w wersji elektronicznej na Portalu Innowacji http://www.pi.gov.pl

WSTĘP

Inicjatywy klastrowe na całym świecie tworzone są w oparciu o różne źródła finansowania. W krajach Unii Europejskiej – dodatkowo – o zmieniające się programy operacyjne kolejnych okresów programowania. Proces ich budowy i kształtowania w naszym kraju trwa już od kilkunastu lat. Obecnie w Polsce funkcjonuje ponad kilkaset zidentyfikowanych inicjatyw i przedsięwzięć odwołujących się do koncepcji klastra. Zagłębiając się jednak w cele działania i strukturę podmiotową tych przedsięwzięć zaobserwować można znaczne zróżnicowanie.

Podczas tych kilkunastu lat zostały wypracowane i sprawdzone w działaniu różne modele funkcjonowania organizacji klastrowych. Sięgnięto po doświadczenia z zagranicy, które częściowo sprawdziły się również w Polsce.

Funkcjonowanie klastrów w Polsce ulega nieustannym zmianom. Głównym powodem jest ciągły rozwój ich działalności oraz pojawianie się nowych obszarów wsparcia. Często zmiany wymuszane są polityką państwa, która ukierunkowana jest na podnoszenie poziomu innowacyjności polskiej gospodarki. Jednak wyniki analizy poziomu rozwoju inicjatyw klastrowych wykazały, że w naszym kraju zostały już zbudowane podstawy do funkcjonowania klastrów. Część z nich osiągnęła poziom dojrzałości, część nadal się rozwija, a także wciąż powstają nowe. Dlatego podjęta została decyzja o rozpoczęciu prac nad przygotowaniem standardów działania klastrów2. Opracowano więc zestaw zasad określających pożądane cechy zarządzania uwzględniający specyfikę funkcjonowania poszczególnych inicjatyw klastrowych, a dokładniej ich aspekty formalno-prawne, sposób działania, a nawet odmienność warunków miejscowych, mających wpływ na sposób i zakres funkcjonowania inicjatywy.

Znaczenie systemów jakości dostrzeżono również w uregulowaniach polityki klastrowej na poziomie unijnym. Jednym z głównych celów Komisji Europejskiej jest promocja wysokiej jakości zarządzania klastrami (ang. cluster management excellence). Formą promocji jakości zarządzania jest przyznawanie certyfikatów w postaci brązowych, srebrnych i złotych oznaczeń (ang. bronze label, silver label, gold label), nadawanych przez Europejski Sekretariat Analiz Klastrów (ang. European Secretariat for Cluster Analysis) w oparciu o benchmarking oraz porównanie do klastrów europejskich i międzynarodowych. Certyfikat jakości zarządzania ESCA przyznawany jest w oparciu o zestaw wskaźników pozwalających oceniać procesy zarządzania danym klastrem. Wskaźniki dotyczą pięciu obszarów działalności klastra: struktury, kadry kierowniczej i współpracy, systemu zarządzania, finansowania, strategii, w tym planów operacyjnych i świadczonych usług oraz osiągnięć i rozpoznawalności. W wybranych krajach posiadanie przez zarządzającego klastrem odznaki jest jednym z warunków skorzystania z programów publicznych wspierających klastry3.

Brązową odznakę jakości mogą otrzymać klastry, które poddadzą się badaniom benchmarkingowym iwykażą gotowość do usprawniania procesów zarządzania klastrem. W imieniu ESCA wywiad prowadzi neutralny ekspert. Weryfikacji podlegają obszary: zarządzanie klastrem, jego struktura, usługi prowadzone przez koordynatora, relacje i interakcje wewnątrz klastra, pozycja klastra i jego dotychczasowe osiągnięcia. Wyniki wywiadu wraz z zaleceniami dotyczącymi możliwości usprawnienia zarządzania klastrem są przedstawiane w raporcie końcowym. W Polsce ważną odznakę Bronze Label posiada 13 klastrów (stan na 24.02.2017 r.):

 Klaster Innowacji w Agrobiznesie
 Bydgoski Klaster Przemysłowy
 Świętokrzysko-Podkarpacki Klaster Budowlany INNOWATOR
 Klaster Innowacyjna Medycyna
 Interizon Pomorski Klaster ICT
 Klaster LifeScience Kraków
 Lubelska Medycyna – Klaster Usług Medycznych i Prozdrowotnych  Mazowiecki Klaster ICT
 Klaster Logistyczno Transportowy Północ – Południe
 Wschodni klaster na rzecz rozwoju spółdzielczości „Razem”
 Śląski Klaster Lotniczy
 South Poland Cleantech Cluster

Warsztaty koncentrowały się na wypracowaniu optymalnych, praktycznych rozwiązań pozwalających w przyszłości spełnić standardy których klastry najczęściej nie spełniają (lub mają z nimi istotne problemy), a tym samym poprawić jakoś funkcjonowania klastrów. Koordynatorzy dzielili się swoim doświadczeniem w radzeniu sobie z wdrożeniem standardów, a zebrane podczas cyklu warsztatów inspiracje i dobre praktyki zawarte zostały w niniejszym poradniku (Rozdział 2. Sposoby realizacji wymagań poszczególnych standardów zarządzania).

W wydarzeniu uczestniczyli:

  1. Klaster „Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów”
    2. Klaster Gospodarki Odpadowej i Recyklingu
    3. Klaster Roślinnych Produktów Leczniczych i Suplementów Diety
    4. Lubelska Medycyna – Klaster Usług Medycznych i Prozdrowotnych
    5. Lubelski Klaster Ekoenergetyczny
    6. Śląski Klaster Dizajnu
    7. Zachodniopomorski Klaster Chemiczny „Zielona Chemia”
    8. Klaster Obróbki Metali
    9. Klaster Podkarpackie Smaki, Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Promocji Podkarpacia „Pro Carpathia”

    10. Mazowiecki Klaster Efektywności Energetycznej i Odnawialnych Źródeł Energii
    11. ICT Polska Centralna Klaster
    12. Klaster LifeScience Kraków
    13. Klaster Dolina Lotnicza
    14. Polski Innowacyjny Klaster Medyczny PIKMED
    15. Wschodni Klaster Obróbki Metali
    16. Klaster e-Południe
    17. Klaster Obszar Zaawansowanych Technologii Bezpieczeństwa i Obronności
    18. Klaster Zrównoważona Infrastruktura
    19. Klaster Dolina Czystej Energii
    20. Śląski Klaster ICT i Multimediów Hub Club
    21. MedSilesia – Śląska Sieć Wyrobów Medycznych
    22. Małopolski Klaster Poligraficzny
    23. Polski Klaster Aluminium
    24. Klaster Chemii Specjalistycznej Chem-Ster
    25. Śląski Klaster Wodny
    26. Silesia Automotive & Advanced Manufacturing
    27. South Poland Cleantech Cluster Sp. z o.o.
    28. GENOCLUSTER
    29. Human Cloud
    30. Świętokrzysko-Podkarpacki Klaster Budowlany INNOWATOR
    31. Klaster Medyczny MedCluster
    32. Ogólnopolski Klaster e-Zdrowie
    33. NUTRIBIOMED Klaster
    34. Dolnośląski Klaster Lotniczy LSSE
    35. Dolnośląski Klaster Motoryzacyjny LSSE
    36. Dolnośląski Klaster Edukacyjny LSSE
    37. Krajowy Klaster Produktu Regionalnego Lokalnego i Tradycyjnego
    38. Klaster Badań i Rozwoju Innowacji
    39. Wschodni klaster ICT
    40. Wielkopolski Klaster Teleinformatyczny
    41. Zachodniopomorski Klaster Morski
    42. Waste-Klaster
    43. Lubuski Klaster Energetyki Odnawialnej i Efektywności Energetycznej,
    44. Polski Klaster Innowacyjnych Technologii Kuźniczych „HEFAJSTOS”
    45. Klaster spożywczy Leszczyńskie Smaki
    46. Lubusko-Wielkopolski Klaster Turystyczny Nasze dObra Natury
    47. Klaster Spożywczy Południowej Wielkopolski
    48. Pomorski Klaster Edukacyjny
    49. Interizon – Pomorski Klaster ICT
    50. Mazowiecki Klaster Chemiczny
    51. Agro Klaster Kujawy – Stowarzyszenie Na Rzecz Innowacji i Rozwoju
    52. Klaster Morski Pomorza Zachodniego
    53. Bydgoski Klaster Przemysłowy
    54. Bydgoski Klaster Informatyczny
    55. Spiżarnia Kujawsko Pomorska Klaster Spółdzielczy 56. Klaster Logistyczno-Transportowy Północ-Południe