South Poland Cleantech Cluster

jest platformą współpracy pomiędzy firmami, uniwersytetami i jednostkami badawczo-wdrożeniowymi, jednostkami samorządu terytorialnego (gminy, miasta) oraz organizacjami pozarządowymi

Wizją South Poland Cleantech Cluster jest stworzenie wiodącego cleantech klastra w Europie Centralnej oraz jednego z bardziej  konkurencyjnych klastrów na świecie poprzez stworzenie ponadprzeciętnego środowiska innowacyjnego i badawczego w celu wprowadzania technologii i usług cleantech do różnych sektorów i łańcuchów wartości.

SPCleantech skupia członków i partnerów wokół następujących platform współpracy:

  • inteligentne, niskoemisyjne budynki / systemy zarządzania /  ekologiczne materiały budowlane
  • Smart city / zrównoważony rozwój miast / e-mobilność
  • wydajność energetyczna
  • smart grid / odnawialne źródła energi (OZE)
  • rzeczywistość wirtualna (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR)
  • Big Data
  • internet rzeczy (IoT), internet wszystkiego (IoE)
  • bio-gospodarka
  • gospodarka w obiegu zamkniętym (circular economy)

SPCleantech aplikował wraz z VIC University (E), National University of Ireland, (IR). University of Verona, (I), Politechnika Krakowska-CTT (PL) oraz Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie (PL) o fundusze europejskie na projekt „Europejska sieć szkół i przedsiębiorstw dla zielonej gospodarki” z ENGINE w programie ERASMUS+.

Cele

Głównym celem projektu jest włączenie wiedzy o zarządzaniu środowiskowym w ramy programów nauczania w szkołach biznesowych i odpowiednich wydziałów uniwersyteckich związanych z gospodarką w celu zagwarantowania, że ​​wiedza o środowisku zostanie włączona jako jeden z kluczowych aspektów zarządzania przedsiębiorstwem. Przygotowanie przyszłych przedsiębiorców i menedżerów na różnych poziomach przyczyni się do rozwoju zielonej gospodarki w UE, zarówno w małych i średnich przedsiębiorstwach jak i w dużych firmach z różnych sektorów.

Fazy projektu

Projekt zostanie zorganizowany w następujący sposób:

  1. Faza wstępna (potrzeby rynku i potrzeby szkoleniowe):

– Ocena poziomu integracji gospodarki ekologicznej, gospodarki współzależnej, zarządzania środowiskiem lub badaniami związanymi z CSR w ramach programów nauczania w szkołach biznesu i wydziałach uniwersyteckich biznesu w Europie, a zwłaszcza w państwach członkowskich biorących udział w projekcie.

– Określenie najlepszych praktyk i profesjonalnych programów skierowanych do biznesu i zarządzania środowiskowego w oparciu o raporty porównawcze.

– Identyfikacja potrzeb szkoleniowych, z uwzględnieniem sektora przedsiębiorstw i innych zainteresowanych stron

– Ustalenie kwestii związanych z zieloną przedsiębiorczością / zieloną gospodarką, które mogą być uwzględnione w programach nauczania ekonomii i studiów zarządzania przedsiębiorstwem z uwzględnieniem potrzeb przedsiębiorstw i punktu widzenia innych zainteresowanych stron.

  1. Rozwój europejskiej sieci szkół i przedsiębiorstw dla zielonej gospodarki:

– Identyfikacja kluczowych sektorów i przedsiębiorstw oraz zaproszenie ich do udziału w sieci w celu zwiększenia zdolności zielonych przedsiębiorstw i współpracy między uczelniami a przedsiębiorstwami, które chcą sprostać swoim wyzwaniom środowiskowym (potencjalni prelegenci w ramach programu szkolenia, case study, wizyty, filmy, materiały szkoleniowe, konferencje wideo, programy stypendialne).

– Stworzenie platformy lub grupy w profesjonalnej sieci społecznej w celu ułatwienia kontaktu między uczestnikami a siecią.

– Aktywacja sieci i utrzymania aktywnej interakcji (fora, dyskusje, zajęcia, wizyty w firmach, itp)

  1. Uekologicznienie aktualnych programów szkolenia w szkołach biznesu:

– Stworzenie jednostek szkoleniowych, programów szkoleń i narzędzi szkoleniowych, które dadzą odpowiedź na aktualne potrzeby zarządzania przedsiębiorstwem w zakresie zarządzania środowiskiem, działaniami i procesami oraz innowacji na rzecz ekologicznych produktów i usług. Programy szkoleń obejmą również studia przypadków i wywiady w przedsiębiorstwach pochodzących z różnych krajów UE, w celu wspólnego wykorzystania przez wszystkie centra edukacyjne i zapewnienie europejskiego podejścia do biznesu i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw.

– Opracowanie programu stypendialnego w celu zapewnienia uczestnikom możliwości przeprowadzenia projektu w jednej z firm w sieci.

  1. Badanie rynku

– Potencjalni uczestnicy, top menadżerowie, przedsiębiorcy i inne zainteresowane strony zostaną zaproszone na sesje prezentacji i informacji zwrotnej w celu oceny ostatecznego rezultatu z ich punktu widzenia.

  1. Szkolenie i ocena EQF

– Ocena stopia zgodności z odpowiednim poziomem EQF w kontekscie strategii określonej w fazie 1. W tej fazie wyłonieni partnerzy Uniwersytetów ocenią wyniki fazy 3 (cele programów nauczania, jednostki szkoleniowe i programy) oraz opracują raport w celu ustalenia, czy są one zgodne z poziomem EQF i zaproponują zmiany które powinne zostać wprowadzone w razie potrzeby.