South Poland Cleantech Cluster

SPCleantech jest współzałożycielem European Alliance for Cross-Industrial Circular Economy Investments (ICEI Alliance) składającego się z europejskich klastrów i uniwersytetów. W latach 2020-2021 odbyły się spotkania przygotowujące powołanie Europejskiego Sojuszu na rzecz Międzyprzemysłowych Inwestycji Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, których gospodarzem było Centrum Gospodarki o Obiegu Zamkniętym w Digipolis, Kemi, Finlandia.

ICEI Alliance ma ambicje, aby uczynić Europę globalną platformą przemysłowej gospodarki o obiegu zamkniętym oraz przyspieszyć wdrażanie światowej klasy rozwiązań gospodarki o obiegu zamkniętym w przemyśle. Działa jako szereg kierowanych przez biznes projektów inwestycyjnych w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym. Członkowie sojuszu wspierają firmy w strukturyzacji ich projektów inwestycyjnych, a także w dostępie do źródeł finansowania.

Więcej na temat ICEI Allience

SPCleantech zorganizował 26.06.2019 jako Pre-Acceleration Point w ramach projektu „Małopolska – Tu technologia staje się biznesem” warsztaty dla Start-upów „Znajdź najpierw klienta”.

Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Coachem w warsztatach był Janusz Kahl, CEO w SPCleantech, a mentorem Konrad Szczypczyk – psycholog biznesu (Uniwersytet Jagielloński).

„Celem start-upu jest dowiedzieć się jak stworzyć odpowiednie rozwiązanie – coś, co klienci będą potrzebowali i za co będą chcieli zapłacić – tak szybko, jak to możliwe” – Eric Ries, „Jeśli wynalazłeś coś nowego, ale nie masz skutecznego sposobu sprzedaży tego czegoś, to masz zły biznes – nie ważne jak dobry jest twój produkt. „- Peter Thiel. Może ci się wydawać, że masz wspaniały pomysł lub innowację, ale jeśli chcesz rozpocząć działalność gospodarczą, to nie ma znaczenia, co ty myślisz. Liczy się to, co myśli klient.

Podczas tego warsztatu nasi mentorzy przedstawili nowy model zorientowany na klienta oraz poruszyli takie tematy jak:

  • rożne modele sprzedaży
  • rola i kompetencje szefa sprzedaży
  • kanały sprzedażowe i pośrednicy – ich rola
  • diagnoza potrzeb klientów i satysfakcji klienta
  • budowanie zespołu bezpośredniej sprzedaży
  • polityka cenowa dla rożnych typów produktów i grup docelowych, modele cenowe (np. success fee, abonament, czy cena jednostkowa)
  • budowanie relacji z klientami i budowanie trwałych kontaktów
  • struktura i wygląd oferty handlowej – co i jak komunikujemy klientom

Podczas drugich warsztatów poruszono również temat „Jak zdobyć fundusze na finansowanie mojego biznesu?”. Przedsiębiorcy skupiają się na swoich rozwiązaniach, klientach czy rynku. Inwestor myśli o wszystkich rozwiązaniach dostępnych na rynku i wszystkich potencjalnych segmentach klientów. Zdobycie informacji o tym, jak myśli inwestor nauczy cię myślenia w szerszej perspektywie. Co ważniejsze, nauczy cię, czego inwestorzy szukają w firmach, w które inwestują i zwiększy twoje szanse na zdobycie finansowania.

„Jeśli prezentujesz teorię i plan bez jakichkolwiek danych i jesteś jednym z 1000, to będzie ci znacznie, znacznie trudniej zdobyć fundusze” – Mark Andreessen.

Poruszane tematy:

  • aby zdobyć finansowanie, przedsiębiorcy muszą nauczyć się myśleć jak inwestorzy
  • inwestorom najbardziej zależy na Four M: Management Team, Momentum, Market Opportunity, Money (zespół zarządzający, możliwości rynkowe, momentum, pieniądze)
  • przetestuj start-up w praktyce przed rozpoczęciem działalności
  • dokładnie przeanalizuj twój przemysł, rynek i zespół
  • Start-upy mogą zdobyć finansowanie na 4 sposoby: zyski, dług, udziały i darowizna
  • anioły biznesu i fundusze venture capital inwestujący w start-upy oczekują 10-krotnego zwrotu z inwestycji
  • fundusze venture capital mogą pomóc start-upom na różnych etapach, w zamian za udziały