1. warsztaty dla Start-upów i MŚP
SPCleantech zorganizował 30.05.2019 jako Pre-Acceleration Point w ramach projektu „Małopolska – Tu technologia staje się biznesem” warsztaty dla Start-upów „Modele biznesowe – strategie start-up”.
Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Coachem w warsztatach był Janusz Kahl, CEO w SPCleantech a mentorem Konrad Szczypczyk – psycholog biznesu (Uniwersytet Jagielloński).
Mentorzy skupili się na pomocy uczestnikom w dokładnym zidentyfikowaniu, na czym polega problem i opracowaniu jego rozwiązania. Jest to jeden z najważniejszych etapów w odniesieniu do wszystkich pierwszorazowych przedsiębiorców. Podczas warsztatów mentor nie tylko przekazali potencjalnym przedsiębiorcom różnego rodzaju techniczne umiejętności, ale także wzmocnili ich przedsiębiorczy sposób myślenia. Kontakt z doświadczonymi mentorami pomaga uczestnikom w tworzeniu nowych firm, które staną się częścią ekosystemu i wspomogą lokalną gospodarkę. Każdy zna różnice w lokalnym ekosystemie, gdyż społeczność start-upowa jest częścią tego systemu i współpracuje z nim.
Podczas warsztatów został również poruszony temat „Dlaczego start-upy umierają/ upadają?”. Niektóre start-upy odnoszą sukces, ale wiele z nich kończy się niepowodzeniem i właśnie z tych niepowodzeń możemy się wiele nauczyć. Jakie są główne powody, dla których start-upy kończą się niepowodzeniem? Podczas tego warsztatu pokazaliśmy 10 najczęstszych powodów, dla których wielkie pomysły start-upowców kończą się porażką:
- niezrozumienie grupy klientów docelowych
- niezrozumienia podświadomych potrzeb klientów
- nadmierne zawężenie kanałów sprzedaży
- pasywne i reaktywne modele sprzedaży
- model kosztów oparty na modelu kosztów stałych
- pokochanie swojego produktu czystą, emocjonalną i bezkrytyczną miłością
- niedopasowanie zespołu zarządzania do potrzeb start-upu
- nałożenie konkurencyjnego status quo: niedocenienie PRZYSZŁEJ konkurencji
- przecenienie przewagi konkurencyjnej w oparciu o technologię i sam produkt
- non-agile filozofia rozwoju produktu